Jak się uczyć, żeby się nauczyć?
By uczyć się szybciej i sprawniej możesz potrzebować dogłębnie wiedzieć na czym polega abstrakcja i co z nią robić w procesie nauki. Spraw by siła psychologii działała na Twoją korzyść i prześcignij resztę osób podczas przyswajania nowych i złożonych informacji!
Trening czyni mistrza.
Jeżeli chcesz się nauczyć np. imienia jakiejś osoby, to spójrz na nią wnikliwie i wyobraź sobie na miejscu jej twarzy, twarz osoby, którą znasz już dobrze, jakiegoś innego Marka, Anny lub Jaśka i skojarz nowo poznaną osobę z dobrze Ci już znaną. Dzięki temu stworzysz silnie nacechowane emocjonalne skojarzenie, które będziesz mógł bez problemu przywołać by opamiętać imię tej osoby. Prosty trik, który zamiast nieudolnej próby wkucia abstrakcyjnej rzeczy, jakim jest imie danej osoby, pozwoli Ci je w łatwy i przyjemny sposób przyswoić.
Jeżeli uczysz się jakiegoś nowego słowa w obcym języku dla przykładu weźmy słowo: porcupine [ˈpɔːkjʊpaɪn], czyli jeżozwierz po angielsku, to rozbij to słowo w taki sposób, żeby przedstawiało ono jakieś konkretne obrazy. Najlepiej ubierz je w jakąś scenę, a im więcej zmysłów i emocji zaangażujesz w to wyobraźnie tym lepiej.Skojarzenie nie musi być super dokładne. Ważne, że pomoże Ci przyswoić nowe słowo w angażujący wiele obszarów Twojej wyobraźni sposób.
W tym przypadku, od razu nasuwają mi się słowa: ”por” + “kupi” + “nie” wyobrażam sobie scenę, w której jakiś facet przebrany za pora chce coś kupić u drugiego mężczyzny, który siedzi w środku czegoś, co wygląda jak stoisko bazarowe, stanowczo mówiąc: nie! (jeszcze lepiej brzmieniowo pasuje mi tutaj niemieckie: nein!) Oczywiście oboje siedzą na jeżozwierzu a kolce wbijają im się wszędzie tak, że podskakują śmiesznie. Zapach pora wypełnia całą, wyobrażoną scenę.
W ten sposób w ciągu kilku sekund stworzyłeś obraz, który od razu wpada Ci w pamięć. Dla mnie taki sposób przyswajania opornych informacji jest o wiele efektywniejszy niż tradycyjne wkuwanie. O bardziej zaawansowanych sposobach i praktykach opowiadamy z Szymonem na szkoleniach, które prowadzimy z tego zakresu. Będziemy informować o nich już niedługo.
Jak działa umysł?
Nasz umysł na bazowym poziomie nie posługuje się słowami. Pierwotnym “językiem” umysłu są obrazy oraz emocje, pochodzące z modalności takich jak zapachy, dźwięki czy odczucia kinestetyczne. Dopiero po jakimś czasie doświadczania świata uczymy się jak go opisywać za pomocą mowy, czyli przy użyciu słów.
Problem polega na tym, że żeby komunikować się efektywnie i szczegółowo używamy słów abstrakcyjnych, czyli takich, które są “oderwane od rzeczywistości”, bo to właśnie oznacza “abstrakcyjny”. Słowa te opisują całe grupy przedmiotów, zjawisk lub uczuć a ich dokładna definicja może zajmować pół strony, lub nie wiązać się z żadnym konkretnym przedmiotem istniejącym w świecie fizycznym (np. narzędzia kontra śrubokręt).
Jak wygląda miłość?
Doskonałym przykładem jest tutaj słowo miłość, ponieważ ma czegoś takiego jak miłość sama w sobie. Nigdy nie zdarzyło mi się, że idąc ulicą nagle zobaczyłem archetypową miłość samą w sobie. Z pewnością wykrzyknąłbym wtedy “O! Jest. To jest miłość. Już wiem dokładnie, jak ona wygląda! Mogę ją opisać i w sposób obiektywny opowiedzieć o niej innym!”. Tymczasem jest ona raczej zbiorem zachowań i reguł, które każdy rozumie trochę inaczej, Mało tego w zależności od czasu, w którym o niej mówimy jest ona pojmowana na różne sposoby (inaczej rozumiałeś ją jako dziecko, a inaczej rozumiesz teraz i jeszcze inaczej zrozumiesz ją za 7 lat).
Zauważ, że kiedy myślisz lub używasz słowa miłość w Twojej głowie może automatycznie wyświetlić się jakiś obraz. Najczęściej jest to serce, kolor czerwony lub para zakochanych osób.
Zastosuj wiedzę!
Jedna z głównych zasad szybkiej nauki oraz mnemotechnik polega na identyfikowaniu rzeczy, które są dla nas abstrakcyjne (nowe słowa języków obcych, nazwy własne, nowe trudne i złożone pojęcia) i zamienieniu ich na konkrety. Dzięki temu możemy skojarzyć je ze znanymi sobie już doświadczeniami. To sprawia, że przestajemy wkuwać na siłę. Łączymy jakąś nową informację z taką, która ma w naszym mózgu już wiele ścieżek neuronalnych. Zaczynamy kojarzyć znacznie szybciej. Zaczynamy W OGÓLE kojarzyć informację ze sobą. Zamiast na siłę tworzyć nowe połączenia neuronalne w naszym mózgu, wykorzystujemy te już istniejące i kreatywnie tworzymy z nich nowe, użyteczne dla nas kawałki wiedzy.
Nie przestawaj być uważny.
Świadomość tego, że pewne rzeczy mogą być dla nas abstrakcyjne i po prostu z niczym się nie kojarzą może być bardzo pomocnym narzędziem, które pozwoli Ci bardziej świadomie podchodzić do materiału, który masz do zapamiętania. Za pomocą metod, które wspólnie przećwiczyliśmy w podanych przykładach, możesz zapamiętywać szybciej, ale również sprawniej i przyjemniej.
W Twojej szybkiej nauce może się przydać również uczucie relaksu i wyluzowania co? Taki stan, w którym czujesz, że masz świeży, wypoczęty i gotowy do pracy umysł. Jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś to koniecznie kliknij i wejdź na naszą stronę główną, gdzie całkowicie za darmo możesz pobrać e-book, w którym dowiesz się jak skutecznie poradzić sobie ze stresem i osiągnąć optymalny stan wyluzowania, tak potrzebny podczas szybkiej nauki!