Jak się uczyć, żeby się nauczyć?
Umiejętność szybkiego i długotrwałego przyswajania informacji jest jednym z najważniejszych prognostyków życiowego sukcesu. Jak ją kształtować?
Środek października to doskonały moment by przypomnieć sobie o technikach i narzędziach usprawniających proces skutecznego nabywania informacji. W czasie gdy kilka milionów Polaków wznawia swoją edukację, a reszta wraca do wydajnych trybów po wakacyjnym zwolnieniu tempa, przyswojenie metod zwiększających produktywność działań ułatwi nam ponowne wejście na ścieżkę efektywnego działania.
W dzisiejszym artykule opowiem Ci o trzech naukowo potwierdzonych metodach, które możesz zastosować by przyswajać informacje sprawniej i zachowywać je w pamięci na dłużej.
1. Opowiedz komuś o tym, czego się uczysz.
Pierwsza metoda o której Ci opowiem, jest bardzo prosta w swoim działaniu. Wszystko co potrzebujesz zrobić, to opowiedzieć komuś o tym, co właśnie przyswoiłeś. Abstrahując od tego, czy dana osoba będzie Cię słuchać czy nie, sam proces werbalizowania wiedzy i układania jej w sensowną wypowiedź sprawia, że przyswojone informacje zostają z Tobą na dłużej.
Na czym polega efektywność tej metody? Po pierwsze zmuszasz swój mózg do głębszej analizy danych, w celu stworzenia z nich klarownego i jasnego komunikatu. Obracając danymi i zastanawiając się nad połączeniami pomiędzy nimi, tworzysz trwalsze ślady pamięciowe. Poświęcając większą uwagę rzeczom, dajesz sobie szansę na skuteczne zapamiętanie.
Po drugie, angażujesz w cały proces dodatkowy zmysł. Dzięki temu informacja, którą zdobyłeś kanałem wzrokowym, jest przez Ciebie werbalizowana, dodatkowo trafiając do kanału słuchowego. Korzystanie z wielu zmysłów w trakcie nauki znacznie zwiększa jej efektywność, wzmacniając zapamiętywanie z każdym dodatkowym zmysłem.
2. Umiejętnie powtórz materiał.
Najwięcej materiału zapominasz w ciągu 24 godzin po skończeniu nauki. Szybka powtórka całości przyswojonej wiedzy, po skończeniu nauki zwiększa szanse na to, że świeżo nabyte informacje zostaną z Tobą na dłużej.
Jak powinna wyglądać taka powtórka? Nie musi, a wręcz nie powinna ograniczać się do szybkiego, mechanicznego zlustrowania materiału. Powtórka to dobry czas na wykonanie podsumowania i wyciągnięcie wniosków. W jej trakcie możesz skupić się na tym, co sądzisz o nabytych informacjach oraz tym jak się do nich ustosunkowujesz. Im bardziej personalnie rozważysz świeżo nabyte informacje, tym większa szansa, że trwalej zapiszą się one w Twojej pamięci.
Wiele badań pokazuje, że zastanawianie się nad sensem przyswojonych informacji, jak i zadawanie sobie pytań, na temat wniosków, które z nich płyną nadają informacjom status istotnych, przez co i lepiej zapamiętywanych.
Posługując się przykładem: Zamiast mechanicznie wbijać do pamięci treść postulatów prezentowanych przez danego psychologa, historyka, czy szefa firmy, zastanów się co o nich myślisz, czy się z nimi zgadzasz i jak odnoszą się one do faktycznej sytuacji. Im mocniej nabywana informacja będzie odnosić się do Ciebie, Twoich poglądów oraz informacji, które już posiadasz, tym trwalej zostanie zapamiętana.
Jak rozłożyć plan powtórki czasowo? Najlepsze zapamiętywanie materiału przypada na kilka minut po skończeniu nauki, po czym drastycznie spada. Właśnie dlatego pierwsza powtórka powinna mieć miejsce około 10 minut po skończeniu uczenia się. Następne powtórzenie powinno zostać dokonane 24h po procesie uczenia. W zależności od potrzeby zachowania informacji na dłużej, kolejne po upływie tygodnia, miesiąca i pół roku.
3. Używaj wskazówek.
Czy zdarzyło Ci się mieć coś na końcu języka i nie móc sobie za nic przypomnieć, co to było? To, że czegoś aktualnie nie pamiętasz, nie znaczy, że tego nie wiesz. Najczęściej trudność w przypomnieniu sobie informacji, która jest zapisana w Twojej pamięci spowodowana jest brakiem wskazówek, które pomogły by Ci ją wydobyć.
Czym są owe wskazówki? Są one sygnałami ułatwiającymi przywołanie informacji z pamięci. Podstawowe źródło wskazówek stanowi sytuacja, w której zaszło nabywanie informacji oraz Twój wewnętrzny stan towarzyszący ich absorpcji. Im bardziej kontekst wewnętrzny i zewnętrzny towarzyszący wydobywaniu informacji przypomina ten zaistniały przy nabywaniu informacji, tym większa szansa na skuteczne wydobycie informacji.
Co to znaczy w praktyce? Jeśli w trakcie nauki ubrany byłeś w konkretną koszulę, robiąc notatki za pomocą długopisu, to ubranie się w tą koszulę i zabranie tego konkretnego długopisu na egzamin jest bardzo dobrym pomysłem. To samo możesz wykorzystać podczas tworzenia i prezentacji szkolenia, projektu w pracy, czy przemówienia z okazji rodzinnej uroczystości.
Kontekst wewnętrzny jest znacznie cięższy do kontrolowania i użycia. Zostało wykazane, że osoby znajdujące się w podobnym stanie emocjonalnym, psychicznym i fizjologicznym podczas przyswajania i wydobywania informacji mają większe szanse na skuteczne przywołanie informacji. Posługując się przykładem: Jeżeli w trakcie nauki byłeś bardzo mocno pobudzony przez kilka filiżanek kawy, wprowadzenie siebie w analogiczny stan pobudzenia może pomóc Ci w przywołaniu informacji z Twojej pamięci.
Stosowanie powyższych trzech metod zwiększa znacząco szanse na to, że nabywane przez Ciebie informacje i umiejętności w trwały sposób zapiszą się w Twoim mózgu, będąc gotowe do użycia, kiedy tylko będziesz ich potrzebował.
W perspektywie nadchodzących miesięcy, odpowiadając na rosnącą potrzebę szybkiego i sprawnego przyswajania wiedzy, zajmiemy się stworzeniem kursu będącego esencją tego, co na ten moment jako ludzkość wiemy o szybkim i skutecznym absorbowaniu informacji. Wszystkie informacje na ten temat pojawiać się będą na naszym profilu Facebook, do którego obserwowania serdecznie Cię zapraszam.