
„Ważne jest to, co zostaje, gdy nikt nie patrzy” – prof. Bralczyk o prawdziwej wartości w erze lajków i AI
Wartość, która budzi nadzieję. „Jak tak poszukamy, to właściwie wszystko, o czym przez chwilę choćby pomyślimy to już jest albo
„”GDY ZOBACZYŁAM SETKI UDOSTĘPNIEŃ PŁONĄCEJ KATEDRY, POJAWIŁA SIĘ WE MNIE MYŚL O PODZIALE NA PRAWDĘ FAKTÓW I PRAWDĘ OPOWIEŚCI. FAKTEM JEST POŻAR. ZNISZCZENIE WAŻNEJ DLA KULTURY BUDOWLI. PRAWDA OPOWIEŚCI ZACZYNA SIĘ W MOMENCIE, GDY FAKTY ZAPRZĘGA SIĘ JAKO SYMBOLE, OBRAZUJĄCE WŁASNE DOŚWIADCZENIE CZY IDEOLOGIĘ.””
“ZAWŁASZCZANIE DETALI
Gdy zobaczyłam wczoraj setki udostępnień płonącej katedry, pojawiła się we mnie myśl o podziale na prawdę faktów i prawdę opowieści. Faktem jest pożar. Zniszczenie ważnej dla kultury budowli. Prawda opowieści zaczyna się w momencie, gdy fakty zaprzęga się jako symbole, obrazujące własne doświadczenie czy ideologię. Rozumiem ludzi, którzy kotwiczyli ważne dla siebie wydarzenia w tym miejscu: oświadczyny, podróże, ważne rozmowy. Czuję, że płonący budynek jest dla nich symbolem końca czegoś ważnego.
Ale pożar Notre Dame można użyć do zobrazowania każdej tezy: religijnej, ideologicznej, kulturowej. Bo tak sobie ten świat porządkujemy, że szukamy, a może częściej NADAJEMY sens temu, co się wydarza. Znaki. Znaki. Znaki.
Doskonale ujął to Umberto Eco w «Imieniu Róży». Siedem morderstw w siedem dni. Przypadek? Nie sądzę. Więc Wilhelm i Adso szukają powiązań, sensów, prawidłowości. I kiedy na końcu okazuje się, że nie było powiązań, Wilhelm świadomie przesuwa punkt ciężkości z wydarzeń na swoje ich interpretacje.
«Zrozum Adso, muszę wierzyć, że moje twierdzenie sprawdza się, ponieważ poznałem je w oparciu o doświadczenie, ale żeby w to wierzyć, muszę założyć istnienie praw powszechnych. […]
A więc jeśli dobrze rozumiem, robisz coś i wiesz dlaczego, ale nie wiesz czemu wiesz, co robisz? […]
Może i tak jest . W każdym razie wyjaśnia ci to, dlaczego czuję się niepewny mojej prawdy , nawet jeśli w nią wierzę.[…]
Ale jak widzisz, pracuje nad sprawami natury. I również w śledztwie, które prowadzimy, nie chce wiedzieć, kto jest dobry, a kto zły, ale tylko, kto był wczoraj wieczorem w skryptorium, kto zabrał okulary, kto pozostawił na śniegu odcisk ciała, ciągnącego inne ciało i gdzie jest Berengar. To są fakty, później spróbuje powiązać je ze sobą, jeśli okaże się to możliwe, bo trudno jest powiedzieć, jaki skutek wyniknie z takiej czy innej przyczyny; wystarczyłoby wmieszanie anioła, by zmienić wszystko, nie ma się przeto czemu dziwić, jeżeli nie da się pokazać, że jedna rzecz jest przyczyną innej. Aczkolwiek trzeba próbować, jak ja właśnie czynię. […] Ale znalazłem Brunellusa.[…]
Więc istnieje porządek w świecie – oznajmiłem triumfalnie.
Więc istnieje odrobina porządku w mojej biednej głowie – odparł Wilhelm.»[s. 78]
Tylko że bohater Eco ma tego świadomość. Gdy czytam interpretacje kardynała Dziwisza, Tomasza Terlikowskiego czy innych osób publicznych, to zastanawiam się, czy dla nich prawda faktów niestety nie równa się prawdzie opowieści.”
Źródło: Małgorzata Majewska. Językobranie
Cykl pt. “Trudno się nie zgodzić” napędzany przez Euphire, w którym udostępniamy opinie, które wnoszą wartościową, zahaczającą o obszar psychologii wiedzę.
Wartość, która budzi nadzieję. „Jak tak poszukamy, to właściwie wszystko, o czym przez chwilę choćby pomyślimy to już jest albo
Czy sztuczna inteligencja przejmie nasz język? Prof. Jerzy Bralczyk o AI, młodzieżowych słowach roku i… SIGMACH!
Zapraszamy do wysłuchania szczerej, ponad 2-godzinnej rozmowy z wybitnym naukowcem, psychiatrą i psychoterapeutą – prof. Bogdanem de Barbaro. Zobacz całą
Aby dokonać przelewu tradycyjnego, prosimy o kontakt z naszym działem obsługi klienta poprzez e-mail lub telefon. Po uzyskaniu potwierdzenia prosimy o przelew na poniższe konto mBank:
10 1140 2004 0000 3802 8142 0265.