Poświęcasz dużo czasu na naukę, jednak coś sprawia, że nie przynosi ona takich efektów, jakich oczekujesz. Wprowadzenie trzech poniższych nawyków oszczędzi Ci wiele godzin spędzonych na bezmyślnym przyswajaniu wiedzy. Już możesz zacząć planować, co zrobisz, mając kilka dodatkowych godzin w tygodniu:)
1. Nadaj wartość rzeczom, których się uczysz.
Dlaczego do końca życia nie zapomnisz swojego pierwszego pocałunku, tego jak wygląda Twój pokój czy prezentu, który dostałeś na komunię? Bo te wszystkie wydarzenia są istotne dla naszego mózgu na wielu poziomach. Są istotne dla przeżycia, ciągłości gatunku, bezpieczeństwa, przynależności – niosąc ze sobą duży ładunek emocjonalny.
Informacje, których się uczymy są w większości pozbawione tej wartości. Twojemu mózgowi nie robi różnicy czy dana bitwa rozegrała się w XV czy w XVI wieku, ani to jak nazywał się twórca kolejnej ekonomicznej koncepcji. Właśnie dlatego kluczem do skutecznej i efektywnej nauki jest nadawanie wartości emocjonalnej informacjom, które są jej pozbawione i w efekcie traktowane przez nasz umysł jako nieistotne.
W jaki sposób to zrobić?
– poprzez skojarzenie ich z informacjami posiadającymi tą wartość – nie możesz zapamiętać, że bitwa pod Grunwaldem miała miejsce w 1410 roku? Wyobraź sobie dwóch graczy klubu piłkarskiego któremu zaciekle kibicujesz (numer 14 i 10) przyglądających się tej bitwie ze wzgórza.
– poprzez odnoszenie informacji do siebie – zadaj sobie pytanie: “Co ja o tym myślę?” Zamiast wkuwać założenia teorii, postulaty partii, czy zbiór przekonań rewolucjonistów zastanów się nad tym czy się z nimi zgadasz, czy mają one sens i znaczenie w obecnych czasach. Tym samym stworzysz personalne wnioski związujące informację w Twojej pamięci zdecydowanie mocniej, niż bierne zapamiętywanie informacji.

2. Rób jedną rzecz na raz.
Wielozadaniowość nie istnieje. To co jest nazywane jej mianem, to szybkie przełączanie pomiędzy różnymi działaniami. Jest to niestety proces bardzo kosztowny. Za każdym przełączeniem tracimy energię, czas, od nowa inicjując proces koncentrowania się na obiekcie naszych działań. Jeżeli dotychczas organizowałeś swoją pracę, wykonując kilkanaście procesów jednocześnie, spróbuj dla odmiany skoncentrować się na jednym zadaniu, odcinając się od alternatywnych działań.
Pomocne może się okazać dla Ciebie wykonanie planu, w którym zaplanujesz jakie czynności będziesz podejmował w ciągu dnia, zwracając uwagę, by za każdym razem podejmować tylko jedną z nich na raz.
3. Naucz się, jak robić dobre przerwy.
Jaki jest jeden z najistotniejszych elementów uczenia się?
Moment, w którym się nie uczysz. Tak, dobrze przeczytałeś. Okazuje się, że robienie systematycznie wyznaczonych przerw wspiera zapamiętywanie i efektywność naszych działań.

System który możesz wypróbować w trakcie uczenia się składa się z 20-25 minut nauki, po których następuje 5 minut przerwy. Dlaczego akurat tyle? Jak wskazują badania, 20-25 minut to optymalny czas, kiedy nasz umysł pozostaje skoncentrowany na danym zadaniu. Po tym czasie następuje moment przerwy. Co robić w jej trakcie?
Im bardziej postarasz się nic nie robić tym lepiej. Połóż się, zamknij oczy i pozwól myślom swobodnie płynąć. Wyjdź na krótki spacer, obserwując biernie otoczenie, które mijasz.
Często popełnianym błędem jest silne angażowanie umysłu w trakcie przerwy. Przeglądanie Facebooka, próba gorączkowego przywoływania informacji, rozwiązywanie problemów – to wszystko angażuje umysł, który zamiast konsolidować zdobyte informacje, przeznacza energię na rozmaite działania. Pozwalając Twojemu umysłowi pozostać nieobciążonym, zwiększasz swoje szansę na trwalsze zapamiętanie zdobytych informacji.