5 sposobów na zwiększenie produktywności w pracy.
Produktywność w pracy nie jest odpowiedzialnością pracownika, tylko pracodawcy, stwierdził konsultant ds. zarządzania Peter Drucker. Psychologowie podkreślają, że inteligentny emocjonalnie manager ma decydujący wpływ na zaangażowanie w pracę i jej jakość. Poznaj 5 prostych i skutecznych sposobów na zwiększenie efektywności i zapoczątkowanie serii pozytywnych zmian w miejscu pracy.
Większość pracodawców popełnia powszechny błąd – wyznaczają te same standardy dla wszystkich swoich pracowników. Prawda jest taka, że każdy pracownik myśli i zachowuje się inaczej. W konkretnych okolicznościach każdy z nich może odmiennie zareagować. To podstawowe założenie tak zwanej ekonomii behawioralnej.
By zwiększyć produktywność pracowników, musisz najpierw poznać ich potrzeby. Zakładając jednak przy tym, że mogą być bardzo zróżnicowane. Twoim celem powinno być zrozumienie psychiki pracowników. Dzięki temu będziesz proponował takie rozwiązania, które sprawią, że będą oni zadowoleni i efektywni w miejscu pracy. Poniżej 5 sposobów, jak to osiągnąć:
1. Dostosuj prezenty indywidualnie do pracowników.
Okazjonalne upominki dla pracowników potrafią być świetną zachętą do pracy i wyrazem uznania. Nie musisz jednak stawiać na standardowe, identyczne gadżety masowej produkcji. Jeśli zamiast tego zdecydujesz się na dostosowane do każdego z pracowników produkty, zyskają one osobiste znaczenie i wartość.
Przykładowo, jeśli Twoi pracownicy są zagorzałymi fanami piłki nożnej, możesz nagrodzić ich piłkarskimi przypinkami z ich nazwiskami. A może znasz pracownika, który otwarcie zadeklarował, że zrywa z nałogiem palenia papierosów? Przy następnej okazji możesz kupić mu coś, co pomoże mu wytrwać w swoim postanowieniu – bransoletkę z motywującym cytatem, plastry antynikotynowe i tak dalej. Spersonalizowane upominki pokazują Twoim pracownikom, że nie są Ci obojętne ich cele, zmagania, potrzeby i pragnienia. A to zwiększy ich motywację do pracy.
2. Zachęcaj do informacji zwrotnej.
Twoi pracownicy będą wykazywali lepszą postawę dotyczącą miejsca pracy, jeśli poczują, że mają w jego kształtowaniu jakiś udział. Nawet niewielki wkład w strukturę organizacyjną firmy i sposób, w jaki jest ona prowadzona, ma ogromne znaczenie. Gdy pracownicy nie mają żadnego wpływu na reguły i procedury w miejscu pracy, stają się niechętni wobec pracodawcy.
Dlatego też w niektórych firmach znajdują się pudełka, do których pracownicy mogą wrzucać anonimowo sugestie dotyczące miejsca pracy. Wypełniają odpowiednie ankiety albo piszą karteczki z pomysłami czy słowami krytyki. Dzięki temu pracodawca może później zapoznać się z tymi uwagami i wprowadzić w firmie potrzebne zmiany. Pracownicy natomiast czują, że ich opinie zostały wysłuchane i mają znaczenie.
3. Doceniaj osiągnięcia pracowników.
Pracodawcy często koncentrują się jedynie na tym, by zlecić pracownikom zadania do wykonania. Dlatego tak ważne jest, by poświęcać też czas na zauważanie i docenianie ich osiągnięć w miejscu pracy. Jeśli pracownik nigdy nie otrzymuje pozytywnej informacji zwrotnej na temat tego, co zrobił, przestaje się starać. Jego zaangażowanie i jakość wykonywanej pracy gwałtownie się obniża. Chwal więc co jakiś czas pracowników, gdy dobrze wywiązują się ze swoich obowiązków. Zwłaszcza, gdy znacząco przyczyniają się do rozwoju firmy, a ich inicjatywa i wysiłek wkładany w pracę są zauważalne.
4. Zachęcaj do przerwy.
Pracodawcy, którzy zmuszają pracowników do wielogodzinnej, nieprzerwanej pracy działają na niekorzyść swojej firmy. Jeśli pracownicy nie będą mieli po jakimś czasie możliwości zrobienia sobie przerwy, ich jakość pracy znacznie się zmniejszy. Fizyczny i mentalny odpoczynek jest niezbędny do utrzymania zaangażowania i produktywności w pracy.
5. Zapewnij elastyczność pracy.
Jak podkreślają badania, pracownicy są bardziej produktywni, gdy mają możliwość pracy z domu co jakiś czas. Współcześnie, przy łatwym dostępie do Internetu i popularności formy pracy zdalnej w dobie pandemii COVID-19, nie przysparza to już tak wielu trudności. Zdecydowanie łatwiej jest wyskoczyć rano z łóżka i zasiąść do pracy przed komputerem.
Okazuje się, że pracownicy w większości preferują tę formę pracy. Szczególnie, gdy wypadają określone sytuacje losowe, jak potrzeba doglądnięcia małych dzieci. Jeśli jako pracodawca jesteś w stanie zaoferować im wybór w tej kwestii, ograniczy to poziom stresu w pracy. Zwiększy natomiast koncentrację na wykonywanych obowiązkach i generalnie pozwoli dawać z siebie więcej.
Artykuł powstał na podstawie:
https://bigthink.com/mind-brain/productivity-psychology-for-managers?rebelltitem=2#rebelltitem2