Skip to content
Alarm ClockPROMOCJA: „Mów jak MISTRZ!” Prof. Jerzy Bralczyk -40% | Koniec za: SPRAWDŹ
EUPHIRE
  • Materiały
    • Artykuły
    • Wideo
    • Cytaty
  • O nas
  • Gra
  • Kontakt
  • Zaloguj się
SKLEP
Alarm ClockPROMOCJA: „Mów jak MISTRZ!” Prof. Jerzy Bralczyk -40% | Koniec za: SPRAWDŹ
EUPHIRE
EUPHIRE
  • Materiały
    • Artykuły
    • Wideo
    • Cytaty
  • O nas
  • Gra
  • Kontakt
  • Zaloguj się
SKLEP
Alarm ClockPROMOCJA: „Mów jak MISTRZ!” Prof. Jerzy Bralczyk -40% | Koniec za: SPRAWDŹ
EUPHIRE
https://euphire.pl/wp-login.php?action=logout&redirect_to=https%3A%2F%2Feuphire.pl&_wpnonce=afaa078256
  • Maciej Kołodziejczyk
  • 7 marca, 2020

Jak radzić sobie z krytyką?

 

Konfrontowanie się z krytyką wpisane jest w naturę naszego życia. Czy tego chcesz, czy nie uniknięcie krytyki jest niemożliwe. Na szczęście nie jesteśmy całkowicie bezbronni. To co możemy zrobić, to zrozumieć podłoża jej działania i nauczyć się z nią obcować. Do dzieła! 

Dlaczego krytyka nas boli?

Zacznijmy od historii, której świadkiem mógł być każdy i każda z nas. Przyjaciele spotykają się wieczorem, by spędzić ze sobą miło czas. Jedna osoba proponuje, żeby skorzystać z karaoke, które posiada. Dwóch dobrych kumpli próbuje swoich sił, obaj jednak zostają szyderczo ocenieni przez resztę znajomych. Jeden z nich nic nie robi sobie z krytyki, zapominając o przytyku w ułamku sekundy. Drugi udaje, że krytyka go nie wzrusza, jednakże przez następne kilka dni nosi w sobie smutek i rozczarowanie. Pytanie nasuwa się samo. Co różni te dwie osoby? 

Pierwszy ze znajomych nigdy nie aspirował do tego, by śpiewać dobrze. Drugi natomiast w ostatnim czasie uczęszczał na lekcje śpiewu by razem z przyjaciółmi założyć amatorski zespół i zachwycać ludzi swoimi możliwościami wokalnymi. 

Ten przykład pokazuje co jest główną siłą napędową krytyki. Najbardziej boli nas ta, która dotyka naszych czułych punktów. Czym są owe “czułe punkty”? Są to obszary życia, które są dla nas ważne, ze szczególnym naciskiem na te, w których nie czujemy się na  tyle pewnie, że opinia innych może stworzyć  negatywne przekonanie na nasz temat bądź uruchomić to, które już wcześniej mamy w sobie. Idąc tym tropem, możemy śmiało powiedzieć, że gdy jakiś konkretny rodzaj krytyki szczególnie nas zaboli, dostajemy informacje o tym, że dotknięty przez nią obszar jest dla nas ważny i prawdopodobnie niewystarczająco przez nas przepracowany. 

Radzenie sobie z krytyką.

To jak sprawnie radzimy sobie z krytyką determinowane jest w dużej mierze przez poziom kompetencji i sprawczości, który posiadamy w danej dziedzinie.  Gdy skrytykowani zostajemy na płaszczyźnie, w której czujemy się wartościowi, sprawczy i kompetentni, traktujemy najczęściej ową krytykę jako strategię podważenia naszej pozycji, a nie bezpośredni atak skierowany w nas samych.   Natomiast jeżeli ktoś skrytykuje ważny obszar naszego funkcjonowania, w którym nie czujemy się do końca pewnie, mamy tendencję odbierania owej krytyki jako obiektywnej oceny naszych możliwości. 

Właśnie dlatego kluczowe w radzeniu sobie z krytyką jest odróżnianie krytyki opartej na strategiach zmniejszania naszej ważności, czy też podważania wiarygodności nas samych, która nie jest przez nas odbierana jako trafna i znacząca, od krytyki, która rezonuje z poglądami, które nosimy głęboko w sobie. W pierwszym przypadku odbierzemy krytykę jako strategię komunikacyjną stosowaną przez naszego rozmówcę i będąc pewni swojej wartości w tym obszarze, nie przejmiemy się nią szczególnie. Łatwo nam będzie odróżnić subiektywną opinię innej osoby od naszego własnego obrazu, co spowoduje, że krytyka nie będzie dla nas bolesna. W drugim przypadku odbierzemy krytykę jako obiektywny wyznacznik naszej atrakcyjności, zdolności czy wartości, co w następstwie przyniesie nam cierpienie i ból. Czy możemy zrobić coś by zmienić ten ból i cierpienie, na rozwój i pogłębianie swojej samoświadomości? 

W momencie, kiedy konfrontujemy się ze szczególnie bolesną dla nas krytyką możemy zachować się na dwa sposoby. Albo skoncentrować się na bólu i przeżywaniu tego, jak bardzo zostaliśmy dotknięci, albo zastanowić się jak wykorzystać tę bolesną wskazówkę do wzrostu i rozwoju w poruszonym przez krytykę obszarze. Skoro bowiem zostaliśmy przez coś dotknięci, prawdopodobnie naruszony został ważny obszar naszego życia, co do którego nie czujemy się wystarczająco pewnie. Dzięki temu dostajemy płynący z naszego wnętrza sygnał do działania, z dokładnym opisem tego nad czym precyzyjnie powinniśmy się skoncentrować. Takie podejście i zmiana perspektywy umożliwia nam, obracanie bolesnej krytyki w nasz oręż, którego możemy użyć w walce o ulepszanie siebie każdego dnia.

Autorem tekstu jest Szymon Mrówka

Materiały bonusowe

Uzyskałeś do nich dostęp w ramach akcji promującej szkolenie JĘZYKOBRANIE – PSYCHOLOGIA JĘZYKA. Fajnie, że z nami jesteś!:) 

O NAS

  • EUPHIRE Sp. z o.o.
  • ul. Odrzańska 10a/48, Kraków
  • (+48) 504-003-313
  • kontakt@euphire.pl
  • NIP: 6793219020
  • REGON: 38929618600000
  • KRS: 0000907254
Facebook-f Instagram Youtube Tiktok Envelope

MAPA STRONY

  • Strona Główna
  • O nas
  • Kontakt
  • Sklep
  • Regulamin sklepu
  • Regulamin serwisu
  • Polityka prywatności
  • Strona Główna
  • O nas
  • Kontakt
  • Sklep
  • Regulamin sklepu
  • Regulamin serwisu
  • Polityka prywatności

Numer konta bankowego

Aby dokonać przelewu tradycyjnego, prosimy o kontakt z naszym działem obsługi klienta poprzez e-mail lub telefon. Po uzyskaniu potwierdzenia prosimy o przelew na poniższe konto mBank:
10 1140 2004 0000 3802 8142 0265.

2025 EUPHIRE©

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  • Materiały
    • Artykuły
    • Wideo
    • Cytaty
  • O nas
  • Gra
  • Kontakt
  • Zaloguj się
SKLEP
Shopping Cart
EUPHIRE
🍪 Szanujemy Twoją prywatność
Używamy technologii takich jak pliki cookie do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Robimy to, aby poprawić jakość przeglądania i wyświetlać (nie)spersonalizowane reklamy. Wyrażenie zgody na te technologie umożliwi nam przetwarzanie danych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Niezbędne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}

Mów jak MISTRZ!

6 lekcji przemawiania od legendy polskiej retoryki
dni
godzin
minut
sekund
  • Zobacz szkolenie